User Generated Content

User Generated Content. UGC, czyli treści tworzone przez użytkowników

Codziennie w internecie pojawiają się dziesiątki tysięcy treści, od postów po całe filmy. Ogromną ich część stanowią treści tworzone przez użytkowników, czyli User Generated Content. Może on jednak służyć nie tylko samym autorom, ale także całym markom, którym zależy na kreowaniu swojego wizerunku. Jak zatem wykorzystać User Generated Content, by zyskać nie tylko użytkowników, ale i dodatkowe konwersje?

User Generated Content – co to jest? Definicja

User Generated Content według definicji to wszelkie treści tworzone przez użytkowników. Mogą to być komentarze, posty, blogposty, zdjęcia, reakcje, opinie czy wideo. Ogólnie mówiąc, to wszystkie materiały, które zostały przesłane do Internetu bez zawodowego przymusu czy płatnego zlecenia, czyli bez udziału marketingowych profesjonalistów.

Dlaczego warto postawić na UGC w marketingu?

User Generated Content stanowi ogromną część wszystkich treści w internecie. W sieci co minutę pojawia się niemal milion postów na Facebooku, dziesiątki tysięcy zdjęć na Instagrama czy niemal trzy doby materiałów wideo na Youtubie – a przecież ta minuta stanowi tylko niewielki ułamek całego dnia, w którym miliardy internautów zostawiają swoje ślady na ulubionych stronach. User Generated Content jest jednak zaletą nie tylko dla nich, ale także dla firm, które chcą wykorzystać go do swoich celów.

Z punktu widzenia marki User Generated Content jest jedną z absolutnych podstaw kreowania wizerunku. To właśnie te treści odpowiadają za całościową wiarygodność brandu – nowi klienci będą poszukiwać zarówno pozytywnych, jak i negatywnych opinii o marce, by podejmować swoje decyzje zakupowe. Dodatkowo posty zadowolonych klientów, ich reakcje czy własne kreacje związane z danym produktem jasno pokazują wartości danej marki i aktywności, które można podejmować dzięki jej produktom. Nowy potencjalny klient może zatem na tej podstawie sprawdzić, czy dany towar spełni oczekiwania na podstawie wrażeń innych użytkowników, którymi zdecydowali się podzielić w postach, komentarzach czy nagraniach będących częścią User Generated Contentu.

Co więcej, User Generated Content może być jedną z niewielu okazji na przebicie się w gąszczu reklam, na które duża część klientów jest już niewrażliwa. Autentyczne treści tworzone przez realnych użytkowników przyciągają znacznie skuteczniej, niż nawet starannie zaplanowany spot reklamowy. User Generated Content komunikuje bowiem konkretne wartości w postaci bezstronnych obserwacji, które mają największą szansę na przekonanie konsumenta do zakupów.

Jak tworzyć User Generated Content? Praktyczne przykłady angażowania użytkowników

User Generated Content ze względu na swoją unikalną specyfikę nie może być tworzony przez same firmy. Te mogą jednak zachęcać do dzielenia się swoimi wrażeniami dotyczącymi markowych produktów przez różnorodne aktywności skierowane do miłośników lub użytkowników danego typu towarów. Aby promować tworzenie User Generated Contentu firmy mogą skorzystać z:

  • Ankiety z możliwością komentowania. Istnieje ogromna szansa, że po wyborze jednej z opcji użytkownik zdecyduje się na podzielenie swoimi głębszymi przemyśleniami. Pomysły klientów można również zebrać zadając otwarte pytanie, które prowokuje do udzielenia ciekawych i kreatywnych odpowiedzi.
  • Mailingi posprzedażowe z linkiem do oceny usługi czy produktu. To prosty sposób na pozytywny User Generated Content, który może przełożyć się na dalsze konwersje. Alternatywą dla tego rozwiązania jest możliwość oceny danego produktu na stronie sklepu.
  • Udostępnianie materiałów użytkowników. To szczególnie popularny zabieg wśród producentów elektroniki, np. aparatów, kamer czy smartfonów. Często korzystają oni z dzieł swoich klientów, pokazując możliwości swoich urządzeń.
  • Konkursy. Mogą one odbywać się na stronach producenta, jak i w jego mediach społecznościowych. Pozwalają one nie tylko zachęcić nowych klientów do skorzystania z danych produktów, ale również premiują bliższe kontakty ze stałymi użytkownikami danej marki.
  • Komunikowania się z klientami. Nie każdy zły komentarz musi pozostawiać po sobie niesmak – nawiązanie kontaktu z niezadowolonym klientem czy krytykiem często umożliwia rozwianie jego wątpliwości lub obalenie jego tez, dzięki czemu również możemy zyskać w oczach klientów.

User Generated Content a SEO

User Generated Content jest cenny nie tylko ze względu na swój ogromny potencjał wizerunkowy. Treści tworzone przez użytkowników są także cenne z punktu widzenia SEO. Pozycjonowanie stron internetowych w części opiera się bowiem na linkach, które muszą mieć naturalny profil. Innymi słowy, nie powinny one być tworzone przez jedną osobę w krótkim czasie, ale powinny być stopniowo dodawane przez wiele osób w wielu różnych portalach. Jest to jedno z głównych wyzwań, z jakimi zmaga się link building

User Generated Content doskonale realizuje tą zasadę. Odnośniki do strony umieszczane przez klientów w różnych źródłach są bowiem najbardziej naturalnymi wspomagaczami SEO, o jakim w ogóle można mówić w tej sferze marketingu. Co więcej, tego typu linki niosą ze sobą również dodatkową wartość, jaką są realne opinie i odpowiadające rzeczywistości wrażenia użytkowników. Pozwala to na znaczące wzmocnienie każdego z dodanych w ten sposób odnośników, a tym samym – samej strony.

Back to Top
Back to Top
Close Zoom
Context Menu jest wyłączone na tej stronie. Jeśli potrzebujesz pomocy skontaktuj się z nami