SEO i UX a SXO

SEO i UX a SXO. Czym jest Search Experience Optimization?

Pozycjonowanie stron internetowych (ang. Seach Engine Optimization) to usługa, która nieustannie zyskuje na popularności, podobnie jak UX. Oba te procesy posiadają wiele zalet, które mogą zostać połączone w jedną strategię cechującą się skutecznością, jak i wysoką jakością.  To właśnie SXO, czyli Search Experience Optimization.

SEO a UX – czy to połączenie jest możliwe?

Aby rozpocząć omawianie koncepcji SXO, nie sposób ominąć definicji jego dwóch głównych składowych: SEO i UX.

SEO, czyli pozycjonowanie stron internetowych, to proces mający za zadanie przyciągnięcie klientów za pomocą umieszczenia danego produktu czy witryny na możliwie jak najlepszych miejscach w wynikach podawanych przez wyszukiwarki. Usługa ta opiera się w dużej mierze na selekcji słów kluczowych, edycji treści i modyfikacjach strony, które na późniejszym etapie są lepiej oceniane przez roboty indeksujące. To właśnie od ich wrażeń zależy ostateczna pozycja strony.

Z drugiej strony osi jest natomiast UX, czyli User Experience. Ten proces obejmuje wszystkie działania mające na celu ulepszenie doświadczeń klientów. Mogą się wśród nich znaleźć: tworzenie intuicyjnego interfejsu, projektowanie ścieżki klienta czy wizualne uporządkowanie zawartości witryny. Wszystkie te działania są skierowane do konsumentów – opinia robotów Google nie ma tutaj znaczenia.

Już na pierwszy rzut oka przy porównaniu tych koncepcji możemy stwierdzić, że są one zupełnie odmienne, a ich celem jest dotarcie do dwóch różnych odbiorców. Nietrudno także zauważyć, że oba te procesy miejscami się zazębiają – co zatem stałoby się, gdyby połączyć ich założenia?

SXO, czyli doświadczenie ma znaczenie… w wyszukiwaniu

SXO, czyli Search Experience Optimization, to strategia, która łączy w sobie zarówno pozycjonowanie stron, jak i doświadczenie klientów. Dzięki zastosowaniu mechanik SEO pozwala ona na przyciągnięcie klientów, a przy pomocy UX może ona ich utrzymać znacznie dłużej, niż miałoby to miejsce w przypadku wykorzystania wyłącznie standardowych praktyk pozycjonerskich.

W przypadku SXO nie tylko pozycje fraz mają kluczową rolę dla satysfakcjonujących wyników procesu. Podstawowym wyznacznikiem sukcesu strategii Search Experience Optimization jest przede wszystkim liczba konwersji, czyli liczba klientów, którzy wykonali pożądaną przez nas akcję (np. dokonali zakupu, pobrali aplikację, zapisali się do newslettera, skorzystali z formularza kontaktowego). Cele te ustalane są indywidualnie dla każdej strony.

Optymalizacje SXO w praktyce

Już sama definicja SXO jest dość rozbudowana, gdyż zawiera w sobie działania z dwóch różnych dziedzin. Mimo powtarzalnych elementów, które łączą ten proces z SEO czy UX, optymalizacje Search Experience mają także kilka typowych kroków, po których można rozpoznać prawidłowo prowadzone działania. Należą do nich między innymi:

  1. Optymalizacja strony na urządzenia stacjonarne i mobilne, zarówno w kwestii treści i responsywności, jak i czytelności danych rozwiązań.
  2. Poprawienie czytelności tekstu. Złe praktyki SEO polegające na wykorzystywaniu nadmiernej ilości słów kluczowych w zdecydowanej większości przypadków są odbierane negatywnie i mają odbicie w wysokim współczynniku odrzuceń. SXO stara się eliminować takie nadużycia.
  3. Skrócenie czasu ładowania strony i jej poszczególnych elementów. Klienci nie są cierpliwi – optymalizacja witryny pod kątem technicznym w znaczącym stopniu przekłada się na ich dłuższy pobyt na stronie zakończony wykonaniem pożądanych akcji.
  4. Dopasowanie strony zarówno do słów kluczowych, jak i do preferencji internautów. Ten element procesu różni się w zależności od tematyki witryny i jej grupy docelowej. Może on obejmować m.in. dopasowanie stylu języka do odbiorców, dobór słów kluczowych z uwzględnieniem regionalnego słownictwa czy zastosowanie branżowego żargonu.
  5. Eliminowanie błędów. Strona, która nie istnieje, nie przyciągnie klientów, podobnie jak przekierowanie zapętlające się w nieskończoność. SXO ma za zadanie wyeliminować te elementy.
  6. Podniesienie jakości ścieżki klienta. Każdy etap jego podróży powinien być intuicyjny, łatwy i przejrzysty, a przy tym łatwy do wyszukania. To jeden z głównych celów Search Experience Optimization.

Warto zaznaczyć, że proces SXO może się różnić w zależności od branży, celów czy preferencji danego klienta. Za każdym razem jest on jednak poprzedzony drobiazgową analizą, która pozwala na ustalenie priorytetów w działaniach na danej stronie.

Dlaczego warto wybrać Search Experience Optimization?

Zarówno SEO, jak i UX mają wiele zalet, które przeniesiono także do procesów SXO. Ta strategia ma jednak znacznie więcej do zaoferowania niż jej oddzieleni poprzednicy. Do jej głównych zalet należą:

  1. Budowanie zaufania klientów. Dzięki SXO każda strona może nie tylko do nich dotrzeć, ale także pokazać się z jak najlepszej strony, budując swój profesjonalny i ekspercki wizerunek.
  2. Zwiększenie konwersji i zadowolenia klientów. Nacisk na sprzedaż czy wykonanie konkretnej czynności to główny cel SXO, który realizowany jest przez ciągłe ulepszenia. To prosta recepta na satysfakcję i zwiększone zyski.
  3. Tworzenie bazy stałych klientów. Klient, który czerpał przyjemność z wizyty na stronie, ma znacznie większą szansę na powrót do niej na kolejne zakupy.
  4. Kompleksowe spojrzenie. SXO wypełnia braki, które procesy SEO i UX miałyby osobno. Już na etapie analizy strony z całą pewnością nic nie zostanie pominięte!
  5. Zwiększenie wskaźników strony. Dłuższy czas przebywania w witrynie i zmniejszenie procenta odrzuceń to tylko niektóre ze skutków zastosowania Search Experience Optimization. To nie tylko pozytywny rezultat, ale także informacja dla wyszukiwarek, które dzięki temu częściej będą prezentować daną stronę nowym użytkownikom.
Back to Top
Back to Top
Close Zoom
Context Menu jest wyłączone na tej stronie. Jeśli potrzebujesz pomocy skontaktuj się z nami